آموزش نصب ویندوز در VMware
آموزش نصب ویندوز در VMware

با آموزش نصب ویندوز در VMware که یک نرم‌افزار مجازی‌سازی یا اصطلاحاً یک «ماشین مجازی» (virtual machine) است همراه شما هستیم.

در دنیای رایانه‌ها، ماشین‌های مجازی بر مبنای معماری رایانه ساخته می‌شوند و کارکرد یک رایانه فیزیکی را عرضه می‌کنند. پیاده‌سازی ماشین‌های مجازی ممکن است نیاز به سخت‌افزار، نرم‌افزار و یا ترکیب خاصی از این دو داشته باشد. در ادامه این مطلب با آموزش نصب ویندوز در vmware که مشهورترین نرم‌افزار ماشین مجازی است، آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب این مقاله

کاربرد ماشین های مجازی

ماشین‌های مجازی علاوه بر کاربردهای آموزشی و سرگرم‌کننده‌ای که دارند، کاربردهای جدی زیاد دیگری نیز ارائه می‌کنند. با بهره‌گیری از یک ماشین مجازی می‌توانید یک سیستم عامل دیگر را بدون نیاز به نصب روی سخت‌افزار فیزیکی بررسی کنید. برای نمونه با استفاده از ماشین مجازی می‌توانید سیستم عامل لینوکس را بدون ایجاد تغییر در سیستم عامل کنونی خود (ویندوز یا مک) به طور کامل امتحان کنید. هر زمان که احساس کردید دیگر به این ماشین مجازی نیاز ندارید، به سادگی می‌توانید آن را حذف کنید.

آموزش نصب ویندوز در VMware

همچنین ماشین‌های مجازی روشی برای اجرای نرم‌افزارهای یک سیستم عامل دیگر فراهم می‌سازند. برای نمونه اگر یک کاربر لینوکس یا مک هستید، می‌توانید ویندوز را در یک ماشین مجازی نصب کنید تا یک نرم‌افزار خاص که فقط برای ویندوز عرضه شده را داخل ماشین مجازی نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

کاربرد دیگر ماشین مجازی ایجاد یک محیط ایزوله (Sandbox) مجزا از بقیه سیستم است که داخل آن می‌توانید هر نوع تغییر یا دستکاری که دوست دارید را اجرا کنید و نگرانی در خصوص به مخاطره افتادن سیستم اصلی خود نداشته باشید.

انواع ماشین های مجازی

چندین برنامه مختلف برای ماشین مجازی ارائه شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

  • ویرچوال باکس (VirtualBox): این برنامه برای ویندوز، لینوکس و مک عرضه شده است ویرچوال باکس به این دلیل محبوب است که اوپن سورس و کاملاً رایگان است. ویرچوال باکس هیچ نسخه پولی ندارد و از این رو لازم نیست درگیر فرایند متداول ارتقا برای دریافت قابلیت‌های پیشرفته شوید. عملکرد این برنامه مناسب است و به طور خاص روی ویندوز و لینوکس که رقابت کمتری وجود دارد، گزینه خوبی برای شروع به کار با ماشین‌های مجازی محسوب می‌شود.
  • VMware Player: این برنامه برای سیستم‌های ویندوز و لینوکس عرضه شده است. شرکت VMware مجموعه‌ای از برنامه‌های ماشین مجازی مختلف را ارائه کرده است. شما می‌توانید از VMware Player روی ویندوز و لینوکس به طور رایگان استفاده کنید که یک ابزار ابتدایی محسوب می‌شود. برای دریافت قابلیت‌های پیشرفته‌تر (که بسیاری از آن‌ها در ویرچوال باکس به طور رایگان ارائه شده‌اند) باید برنامه VMware Player را به نسخه پولی یعنی VMware Workstation ارتقا بدهید.
  • VMware Fusion: این برنامه برای سیستم‌های مک ارائه شده است. کاربران مک برای استفاده از محصولات وی‌ام‌ویر چاره‌ای به جز بهره‌گیری از این برنامه ندارند. در واقع این برنامه معادل وی‌ام‌ویر ‌پلیر برای سیستم‌های مک است، اما ظاهر زیباتری دارد.
  • Parallels Desktop: این برنامه برای کار بران مک عرضه شده است. هر دوی برنامه Parallels Desktop و VMware Fusion در اختیار کاربران مک قرار گرفته است و نسبت به برنامه‌های ماشین مجازی دیگر زیباتر هستند، زیرا برای کاربران عمومی مک ارائه شده‌اند که می‌خواهند نرم‌افزارهای ویندوزی را داخل آن اجرا کنند.

نصب Windows 10 در Vmware Workstation

محبوبترین سیستم عامل شرکت مایکروسافت، ویندوز 10 نام گرفته است که رفته رفته توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر به هر دلیلی می‌خواهید این سیستم عامل را امتحان کنید، اما قصد ندارید آن را به عنوان سیستم عامل اصلی روی سیستم فیزیکی خود نصب کنید، و یا میخواهید یک ورژن دیگر از این سیستم عامل را روی سیستم خود داشته باشید، در ادامه این بخش با آموزش نصب ویندوز در vmware همراه ما باشید.

گام اول: نصب ماشین مجازی

برای نصب ماشین مجازی میتوانید مقاله آموزش نصب Vmware را مطالعه فرمایید.

کار خود را با باز کردن VMware و انتخاب گزینه Create a New Virtual Machine آغاز می‌کنیم.

آموزش نصب ویندوز در VMware

در این آموزش از پیکربندی معمول استفاده می‌کنیم و از این رو باید گزینه Typical configuration را انتخاب کنیم. اگر حس می‌کنید که باید برخی پارامترهای نصب را دستکاری کنید، می‌توانید از گزینه دوم استفاده کنید.

آموزش نصب ویندوز در VMware

در این مرحله باید مسیر فایل ISO ویندوز 10 را به وی‌ا‌م‌ویر نشان دهید. اگر این فایل ایمیج را ندارید، می‌توانید به این نشانی (+) بروید و روی دکمه آبی‌ رنگ Download Now کلیک کنید.

آموزش نصب ویندوز در VMware

اگر وی‌ام‌ویر به طور خودکار نتوانست سیستم عامل را از روی فایل ایزو تشخیص دهد، باید آن را به طور دستی انتخاب کنید. شما حق انتخاب بین گزینه‌های 32-بیتی و 64-بیتی سیستم عامل ویندوز را دارید. توجه کنید که اگر رم زیادی ندارید و پردازنده شما نیز چندان قدرتمند نیست، بهتر است نسخه 32-بیتی را انتخاب کنید.

آموزش نصب ویندوز در VMware

در این مرحله از آموزش نصب ویندوز در vmware باید یک نام برای ماشین مجازی خود انتخاب کنید و همچنین محل ذخیره شدن فایل‌های مرتبط با ماشین مجازی را روی دیسک خود تعیین نمایید. ما از مقادیر پیش‌فرض استفاده میکنیم.

آموزش نصب ویندوز در VMware

در ادامه یک دیسک مجازی ایجاد می‌کنیم. بیشینه محدودیت 60 گیگابایت است که مشکلی ندارد. بهتر است گزینه Split virtual disk into multiple files را که به طور پیش‌فرض انتخاب شده است، غیر فعال نکنید. در غیر این صورت VMware بی‌درنگ این فضای دیسک تعیین شده را از هارد دیسک اصلی شما کسر می‌کند.

آموزش نصب ویندوز در VMware

گام دوم: سفارشی سازی سخت افزار مجازی (اختیاری)

اگر می‌خواهید در فرایند ساخت ماشین مجازی دخالت بیشتری داشته باشید، می‌توانید سخت‌افزار این ماشین مجازی را سفارشی‌ سازی کنید. در این بخش از نصب ویندوز در vmware برخی گزینه‌ها که می‌توانید تغییر دهید را معرفی می‌کنیم. اما در صورتی که از گزینه‌های پیش‌فرض VMware راضی هستید، می‌توانید روی Finish کلیک کرده و کار خود را ادامه دهید.

آموزش نصب ویندوز در VMware

اگر گزینه Memory را انتخاب کنید، می‌توانید مقدار رم ماشین مجازی را افزایش یا کاهش دهید. ما از مقدار 2 گیگابایت به جای مقدار پیش‌فرض 1 گیگابایت استفاده می‌کنیم.

آموزش نصب ویندوز در VMware

همچنین توصیه می‌کنیم مقداری توان CPU ماشین مجازی را افزایش دهید و اجازه بدهید به جای یک هسته از دو هسته سیستم استفاده کند.

آموزش نصب ویندوز در VMware

زمانی که کار تغییر گزینه‌های سخت‌افزاری ماشین مجازی پایان یافت، می‌توانید روی Finish ویزارد ایجاد ماشین مجازی کلیک کرده و خارج شوید.

آموزش نصب ویندوز در VMware

گام سوم: نصب ویندوز در Vmware

زمانی که آماده نصب ویندوز در vmware شدید، کافی است روی Power on this virtual machine کلیک کنید. از این جا به بعد نصب ویندوز باید آغاز شود.

آموزش نصب ویندوز در VMware

نصب ویندوز در vmware هیچ تفاوتی با نصب آن روی سخت‌افزار فیزیکی ندارد. اگر با مراحل نصب ویندوز 10 آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش زیر استفاده کنید:

آموزش پاتیشن بندی و نصب ویندوز

آموزش نصب ویندوز در VMware

به این ترتیب کار نصب ویندوز در vmware پایان می‌یابد و می‌توانید شروع به استفاده از این ویندوز روی هر محیط دیگری که VMware را نصب کرده‌اید بکنید.

هر گونه سوال و ابهام در مورد نصب و راه اندازی و استفاده از این مقاله را در قسمت نظرات مطرح نمایید.

پاسخگوی شما هستیم